محمود احمدی نژاد از دورانی که شهردار تهران شده اصرار دارد که به اندازه تمام دنیا در تهران منوریل بسازد . امان این اصرار احمدی نژاد با مخالفت کارشناسانی مواجه شده است که معتقدند منوریل وسیله ای فانتزی است و جوابگوی نیاز شهری پر جمعیت مانند تهران نیست .
اما به هر حال احمدی نژاد که اکنون رئیس جمهور نیز هست چهار شنبه شب گذشته با حضور در شبکه 5 تهران اعلام کرد که مترو را از شهرداری می گیرد ، مدیرعاملش را تغییر می دهد و منوریل هم می سازد.
این هر سه موردی که از سوی رئیس جمهور مطرح شده با مخالفت کارشناسان زیادی مواجه شده است . اما با این حال سایت شفاف جهت بررسی مورد به مورد اظهارات رئیس جمهور تصمیم به بازخوانی تاریخی پرونده منوریل از دوران شهرداری احمدی نژاد گرفته است .
داستان وعده های احمدی نژاد درباره منوریل صادقیه
پروژه 2 صفحه اي منوريل تهران براي نخستين بار اواخر سال 82 توسط شوراي شهر تهران در دوره دوم و شهرداري احمدي نژاد و با اعتباري معادل 1500ميليارد تومان كليد خورد.
شهرداري تهران به رياست محمود احمدي نژاد اواخر سال 82 و پس از گذشت 5ماه از عمر شوراي دوم ، طرحي 2 صفحه اي براي احداث قطار هوايي به طول 240 كيلومتر و با اعتباري بالغ بر 3500ميليارد تومان با مشاركت بخش خصوصي ارائه كرد. اما موفق به جلب موافقت اعضاي شوراي شهر نشد.
با این حال به دليل تاكيد شهرداري نسبت به اجراي اين طرح، اعضاي شورا پس از بازنگري يك ماهه اين لايحه، طول پروژه را از 240 به 6 كيلومتر كاهش دادند و با احداث آن در مسير صادقيه- اكباتان موافقت كردند.
به اين ترتيب لايحه احداث منوريل در تهران 17 اسفندماه 82 در شوراي شهر تصويب و 10 روز پس از آن كلنگ احداث اين سيستم ريلي در حالي كه گودبرداري آن از قبل انجام شده بود، بر زمين زده و قرار شد اين پروژه 6 كيلومتري در مدت زمان 17 ماه به بهره برداري برسد.
احمدی نژاد نیز در تاریخ 27 اسنفندماه سال 82 این پروژه را « هدیه نوروزی شهرداری تهران به شهروندان » عنوان کرد و وعده داد که تا 17 ماه آینده اولین خط منوریل تهران به بهره برداری برسد. بنابراین مطابق وعده احمدی نژاد باید این پروژه در مهرماه سال 84 به پایان می رسید .
ناگفته نماند كه تصويب لايحه احداث منوريل در دور دوم شوراي شهر تهران در حالي صورت گرفت كه اعضاي شورا در مقابل اقدامات غير قانوني شهرداري نظيرانعقاد قرارداد احداث منوريل قبل از تصويب در شوراي شهر تهران، واگذاري پروژه به پيمانكار و پيش فروش واحدهاي مجتمع تجاري منوريل قبل از آغاز عمليات احداث؛ سكوت كردند.
از سوي ديگر، مسوولان شهرداري در طرح اوليه خود هزينه احداث منوريل را 20ميليارد تومان( به ازاي هر كيلومتر 3ميليون دلار) عنوان كرده بودند، اما 7 ماه بعد از آغاز عمليات اجرايي، حميد بهبهاني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران (وزير راه و ترابري فعلي) در گزارش عملكرد خود از ميزان پيشرفت پروژه، كل هزينه احداث منوريل 6 كيلومتري با 5 ايستگاه و 12 قطار را 52 ميليارد و 605ميليون و 420هزار تومان عنوان كرد.
از روزي كه احمدي نژاد در زمان كلنگزني پروژه منوريل، اين طرح را "هديه نوروزي" شهرداري به مردم تهران خواند، تا 14 ماه بعد که احمدی نژاد شهردای را تحویل معاونش علی سعیدلو داد و رهسپار پاستور شد ،اين طرح كه قرار بود 17 ماهه تكميل شود، بنا به اعلام رسمي رئيس كميسيون عمران شوراي شهر، تنها 5 درصد پيشرفت فيزيكي داشت. از آن زمان تا امروز هم تنها چيزي كه از منوريل مشاهده ميشود، 16 ستون ناقص در منطقه صادقيه تهران است كه قرار بود به فرودگاه مهرآباد متصل شود.
حال سوال این است که چرا منوریل صادقیه برغم وعده های احمدی نژاد مبنی بر افتتاح زودهنگام آن هیچگاه به سرانجام نرسید ؟ این در حالی است که احمدی نژاد از 27 اسنفند سال تیرماه سال 84 که رئیس جمهور شده ، شهردار تهران بوده است و قاعدتاً باید تا آن زمان حداقل چند ایستگاه به بهره برداری می رسید . اما همه می دانند که از آنهمه تبلیغات و وعده تنها چند ستون مزاحم بتونی برای اهالی محل در صادقه باقی ماند و کلی هم هزینه های بی سرانجامی که از جیب مردم تهران هزینه شد و به قول برخی کارشناسان دود شد و رفت هوا .
آیا آقای احمدی نژاد پاسخگوی همان 20 میلیاردی که در ماجرای منوریل صادقیه از میان رفت ، هستند که حالا قصد دارند برنامه جدیدی را با پول نفت ملت ایران به اجراء در آورند ؟
اما به هر حال داستان منوریل تهران تنها محدود به دوران شهرداری دکتر احمدی نژاد نبوده است . بلکه از زمانی که وی رئیس جمهور شده بازهم اصرار بر اجرای این طرح دارد.
بهمن 84 نیز سید مهدی هاشمی از دوستان نزدیک احمدی نژاد و رئيس وقت سازمان شهرداريهاي كشور گفت: تا سه سال آينده پنج خط ترن هوايي(منوريل) در تهران احداث خواهد شد.
سيد مهدي هاشمي روز شنبه 28 بهمن با اعلام اين خبر گفت كه موضوع احداث قطار هوايي در تهران با هماهنگي شهرداري و شوراي شهر به نتيجه قطعي رسيده است.
اما از سال 85 و زمان تحقق وعده این مدیر دولت احمدی نژاد نیز سه سال می گذرد و هنور یک متر منوریل برای تهرانی ها ساخته نشده است .
خلاصه اینکه در طول این سالها منوریل هیچ فایده ای برای تهرانی ها جز ایجاد محدودیت برای مترو نداشته است . حتی مردم تهران این را نیز فراموش نمی کنند که تیزرهای تبلیغاتی گران قیمتی نیز در تیر و مرداد سال 86 از صدا و سیما برای احداث منوریل تهران از سوی شورای عالی ترافیک کشور پخش شد ، که این نیز از محل پول نفت مردم مظلوم ایران بود که بازهم دود شد و رفت هوا .
نتیجه آن تیزرهای تبلیغاتی صدا و سیما نیز این شد که رئیس جمهور در اسفندماه سال 86 در برنامه تلویزیونی خود مجدداً از منوریل دفاع کرد و به مترو حمله کرد . او اظهار داشت : « من به عنوان يك مهندس ساختمان و يك كارشناس سخن ميگويم. هيچ مهندس ساختماني در ايران نميگويد كه مترو كمهزينهتر از قطار هوايي است. اگر هم پيدا شود، بايد ببينيم چه كسي به اين فرد، مدرك مهندسي داده است... در سي سال گذشته در ايران، تنها سي كيلومتر مترو ساخته شده است، سرعت بيش از اين هم امكان ندارد اما قطار هوايي بسيار سريعتر ساخته ميشود.»
اما با وجود همه انتقاداتی که به دیدگاه فنی رئیس جمهور از سوی کارشناسان حمل و نقل و ترافیک می شود ، دکتر محمود احمدی نژاد بعد از دو سال بازهم در برنامه تلویزیونی خود نیز تقریباً همان حرف ها را زد . با این تفاوت که این بار احمدی نژاد بر خلاف سال 82 که وعده های کوتاه مدت 17 ماهه می داد ، این بار وعده ای طولانی تر به مردم داد. او گفت 10 تا 15 سال آینده قیمت بلیط مترو را دولت گران نمی کند . یعنی احمدی نژاد این بار نه تنها برای سه سال و نیم دیگری که از عمر ریاست جمهوری اش باقی مانده وعده داد بلکه برای 10 سال بعد از بازنشستگی اش از ریاست دولت نیز به تهرانی ها وعده داده است که در نوع خود بی نظیر و جالب توجه است .
اما به هر حال احمدی نژاد که اکنون رئیس جمهور نیز هست چهار شنبه شب گذشته با حضور در شبکه 5 تهران اعلام کرد که مترو را از شهرداری می گیرد ، مدیرعاملش را تغییر می دهد و منوریل هم می سازد.
این هر سه موردی که از سوی رئیس جمهور مطرح شده با مخالفت کارشناسان زیادی مواجه شده است . اما با این حال سایت شفاف جهت بررسی مورد به مورد اظهارات رئیس جمهور تصمیم به بازخوانی تاریخی پرونده منوریل از دوران شهرداری احمدی نژاد گرفته است .
داستان وعده های احمدی نژاد درباره منوریل صادقیه
پروژه 2 صفحه اي منوريل تهران براي نخستين بار اواخر سال 82 توسط شوراي شهر تهران در دوره دوم و شهرداري احمدي نژاد و با اعتباري معادل 1500ميليارد تومان كليد خورد.
شهرداري تهران به رياست محمود احمدي نژاد اواخر سال 82 و پس از گذشت 5ماه از عمر شوراي دوم ، طرحي 2 صفحه اي براي احداث قطار هوايي به طول 240 كيلومتر و با اعتباري بالغ بر 3500ميليارد تومان با مشاركت بخش خصوصي ارائه كرد. اما موفق به جلب موافقت اعضاي شوراي شهر نشد.
با این حال به دليل تاكيد شهرداري نسبت به اجراي اين طرح، اعضاي شورا پس از بازنگري يك ماهه اين لايحه، طول پروژه را از 240 به 6 كيلومتر كاهش دادند و با احداث آن در مسير صادقيه- اكباتان موافقت كردند.
به اين ترتيب لايحه احداث منوريل در تهران 17 اسفندماه 82 در شوراي شهر تصويب و 10 روز پس از آن كلنگ احداث اين سيستم ريلي در حالي كه گودبرداري آن از قبل انجام شده بود، بر زمين زده و قرار شد اين پروژه 6 كيلومتري در مدت زمان 17 ماه به بهره برداري برسد.
احمدی نژاد نیز در تاریخ 27 اسنفندماه سال 82 این پروژه را « هدیه نوروزی شهرداری تهران به شهروندان » عنوان کرد و وعده داد که تا 17 ماه آینده اولین خط منوریل تهران به بهره برداری برسد. بنابراین مطابق وعده احمدی نژاد باید این پروژه در مهرماه سال 84 به پایان می رسید .
ناگفته نماند كه تصويب لايحه احداث منوريل در دور دوم شوراي شهر تهران در حالي صورت گرفت كه اعضاي شورا در مقابل اقدامات غير قانوني شهرداري نظيرانعقاد قرارداد احداث منوريل قبل از تصويب در شوراي شهر تهران، واگذاري پروژه به پيمانكار و پيش فروش واحدهاي مجتمع تجاري منوريل قبل از آغاز عمليات احداث؛ سكوت كردند.
از سوي ديگر، مسوولان شهرداري در طرح اوليه خود هزينه احداث منوريل را 20ميليارد تومان( به ازاي هر كيلومتر 3ميليون دلار) عنوان كرده بودند، اما 7 ماه بعد از آغاز عمليات اجرايي، حميد بهبهاني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران (وزير راه و ترابري فعلي) در گزارش عملكرد خود از ميزان پيشرفت پروژه، كل هزينه احداث منوريل 6 كيلومتري با 5 ايستگاه و 12 قطار را 52 ميليارد و 605ميليون و 420هزار تومان عنوان كرد.
از روزي كه احمدي نژاد در زمان كلنگزني پروژه منوريل، اين طرح را "هديه نوروزي" شهرداري به مردم تهران خواند، تا 14 ماه بعد که احمدی نژاد شهردای را تحویل معاونش علی سعیدلو داد و رهسپار پاستور شد ،اين طرح كه قرار بود 17 ماهه تكميل شود، بنا به اعلام رسمي رئيس كميسيون عمران شوراي شهر، تنها 5 درصد پيشرفت فيزيكي داشت. از آن زمان تا امروز هم تنها چيزي كه از منوريل مشاهده ميشود، 16 ستون ناقص در منطقه صادقيه تهران است كه قرار بود به فرودگاه مهرآباد متصل شود.
حال سوال این است که چرا منوریل صادقیه برغم وعده های احمدی نژاد مبنی بر افتتاح زودهنگام آن هیچگاه به سرانجام نرسید ؟ این در حالی است که احمدی نژاد از 27 اسنفند سال تیرماه سال 84 که رئیس جمهور شده ، شهردار تهران بوده است و قاعدتاً باید تا آن زمان حداقل چند ایستگاه به بهره برداری می رسید . اما همه می دانند که از آنهمه تبلیغات و وعده تنها چند ستون مزاحم بتونی برای اهالی محل در صادقه باقی ماند و کلی هم هزینه های بی سرانجامی که از جیب مردم تهران هزینه شد و به قول برخی کارشناسان دود شد و رفت هوا .
آیا آقای احمدی نژاد پاسخگوی همان 20 میلیاردی که در ماجرای منوریل صادقیه از میان رفت ، هستند که حالا قصد دارند برنامه جدیدی را با پول نفت ملت ایران به اجراء در آورند ؟
اما به هر حال داستان منوریل تهران تنها محدود به دوران شهرداری دکتر احمدی نژاد نبوده است . بلکه از زمانی که وی رئیس جمهور شده بازهم اصرار بر اجرای این طرح دارد.
بهمن 84 نیز سید مهدی هاشمی از دوستان نزدیک احمدی نژاد و رئيس وقت سازمان شهرداريهاي كشور گفت: تا سه سال آينده پنج خط ترن هوايي(منوريل) در تهران احداث خواهد شد.
سيد مهدي هاشمي روز شنبه 28 بهمن با اعلام اين خبر گفت كه موضوع احداث قطار هوايي در تهران با هماهنگي شهرداري و شوراي شهر به نتيجه قطعي رسيده است.
اما از سال 85 و زمان تحقق وعده این مدیر دولت احمدی نژاد نیز سه سال می گذرد و هنور یک متر منوریل برای تهرانی ها ساخته نشده است .
خلاصه اینکه در طول این سالها منوریل هیچ فایده ای برای تهرانی ها جز ایجاد محدودیت برای مترو نداشته است . حتی مردم تهران این را نیز فراموش نمی کنند که تیزرهای تبلیغاتی گران قیمتی نیز در تیر و مرداد سال 86 از صدا و سیما برای احداث منوریل تهران از سوی شورای عالی ترافیک کشور پخش شد ، که این نیز از محل پول نفت مردم مظلوم ایران بود که بازهم دود شد و رفت هوا .
نتیجه آن تیزرهای تبلیغاتی صدا و سیما نیز این شد که رئیس جمهور در اسفندماه سال 86 در برنامه تلویزیونی خود مجدداً از منوریل دفاع کرد و به مترو حمله کرد . او اظهار داشت : « من به عنوان يك مهندس ساختمان و يك كارشناس سخن ميگويم. هيچ مهندس ساختماني در ايران نميگويد كه مترو كمهزينهتر از قطار هوايي است. اگر هم پيدا شود، بايد ببينيم چه كسي به اين فرد، مدرك مهندسي داده است... در سي سال گذشته در ايران، تنها سي كيلومتر مترو ساخته شده است، سرعت بيش از اين هم امكان ندارد اما قطار هوايي بسيار سريعتر ساخته ميشود.»
اما با وجود همه انتقاداتی که به دیدگاه فنی رئیس جمهور از سوی کارشناسان حمل و نقل و ترافیک می شود ، دکتر محمود احمدی نژاد بعد از دو سال بازهم در برنامه تلویزیونی خود نیز تقریباً همان حرف ها را زد . با این تفاوت که این بار احمدی نژاد بر خلاف سال 82 که وعده های کوتاه مدت 17 ماهه می داد ، این بار وعده ای طولانی تر به مردم داد. او گفت 10 تا 15 سال آینده قیمت بلیط مترو را دولت گران نمی کند . یعنی احمدی نژاد این بار نه تنها برای سه سال و نیم دیگری که از عمر ریاست جمهوری اش باقی مانده وعده داد بلکه برای 10 سال بعد از بازنشستگی اش از ریاست دولت نیز به تهرانی ها وعده داده است که در نوع خود بی نظیر و جالب توجه است .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر